Betyg

Idag började jag fundera över betyg. Betyg ska ju på något sätt visa ens kunskaper och förståelse inom ett ämne. Betyget MVG betyder alltså att man har mkt kunskap och förståelse inom ett visst ämne. Det jag då börjat tvivla på är ju hur mkt betygen egentligen visar vilken kunskap man har. Visar det egentligen inte hur mkt ork, tid och vilja man hade at plugga inför ett visst prov. Mitt betyg i Historia A till exempel, jag fick ett MVG. Men inte för att jag tycker det är speciellt kul med historia utan för att jag kunde plugga och ville plugga för att få ett bra betyg. Jag kommer inte ihåg speciellt mycket av det läraren gick igenom på lektionerna. Den enda människa som jag faktiskt kommer ihåg är faktiskt Martin Luther och reformationen av den kristna kyrkan. Att jag bara kommer ihåg en sak av en hel 100 p kurs visar väl egentligen på relativt små kunskaper. Bör jag inte istället ha ett MVG i pluggning istället för i Historia A? Jag orkade plugga som en idiot till proven för att kunna svara på frågorna men var tog all fakta vägen sedan? Faktan gick in i ena örat och ut genom de andra. Visst, jag har viss förståelse och kan dra slutsatser men jag kommer ju fortfarande inte ihåg ett skvatt av den ryska revolutionen. Vad är då betygen till för? Visa att man kan plugga eller att man vet mkt? Jag kommer att behöva mitt betyg i historia när jag söker in på högskolan/universitetet, de är en kurs som jag måste ha. Men betyget då, mitt MVG det betyder fortfarande inte att jag har någon speciellt djup kunskap inom ämnet. Så vad kämpar vi egentligen för, kanske bör vi börja kämpa för kunskapen istället för betyget?!

/Elin Pluggaren Karlsson

Kommentarer
Postat av: iza

så sant.

2008-01-20 @ 17:16:21
Postat av: Phillippe

Allt handlar ju egentligen om hur mycket en individ
kan plugga in under en kortare period. Vilket, som du säger, resulteras i hur mycket tid, vilja och framför allt ork man har till att prestera. Alla har lika villkor sägs det - men alla kanske inte har en lika trygg tillvaro eller den psykiska förmågan att systematiskt lära in 423523 sidor från en bok.

Helt rätt! Betygssystemet borde ändras, men frågan är till vad!

2008-01-21 @ 13:03:52
URL: http://philipfohlin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0