Grupparbete

Grupparbete är nutidens bästa arbetssätt, i alla fall enligt många i dagens samhälle. Grupparbete är den nya arbetsformen på alla plan och nivåer. Jobba bra, jobba i grupp, så lyder ledordet. Att kunna jobba i grupp är en egenskap som alla måste ha, kan man inte jobba i grupp så ses man som en enstöring eller en person som inte vill beblanda sig med andra. Det är i alla fall den känslan man får då man går på gymnasiet idag. I alla ämnen ska man jobba i grupp, man ska jobba tillsammans för då blir arbetet så mycket bättre än om alla gör varsitt. Stämmer verkligen detta? Blir arbetet så himla mycket bättre i slutändan om man gör det i grupp än om man gör det själv? Svaret är antagligen nej. Vad finns det som säger att det faktiskt skulle vara så? När man ska jobba i grupp så delas man in efter ambitionsnivå, personalighet etc. och läraren verkar alltid vara väldigt nöjd med grupperna. ?Ni kompletterar varandra så bra, ni ha så mycket att lära varandra?, det får man ofta höra då man kommer för att klaga på sin grupp. För ofta står man där och har hamnat med den person som man minst ville hamna med när man hörde talas om grupparbetet. För det är nästan aldrig som man känner sig nöjd med sin grupp och faktiskt hamnat med några som man själv känner sig jämlik med. Ibland undrar man hur lärarna tänker, de tror att det är bra att en sämre jobbar med en bra. Många tror att det är så man lär sig mest. Ska inte grupparbetet gynna alla, ska inte alla känna sig nöjda? Ska inte alla känna att de får ut så mycket som möjligt av arbete? Så blir det ju oftast inte. Det blir ju så att den som är mest ambitiös och vill ha högt betyg gör allt. Har då inte meningen med grupparbete försvunnit? Att jobba i grupp ska väl förenkla arbete, just för att det är för mycket att göra för en person? Den är inte speciellt demokratisk, denna nya arbetsform. En person gör allt och de andra glider med på en räkmacka. Personen som är drivande märker självklart detta, det gör de andra med men varför klaga? Som den drivande kan man inte göra något då man ju gärna vill ha det där MVG: t. För det är ju i grund och botten betyget som stoppar ett gott samarbete. Men vill inte ge ut för mycket uppgifter till den sämre/slöe/trötte, vad han nu kallas, med risk för att det blir dåligt. Kanske skulle man ta bort betygen på grupparbete, eller så skulle det bara finnas G och IG. Skulle inte betyget hänga som ett moln över axlarna så skulle man kanske våga delegera ut lite arbete istället för att göra allt själv. På så sätt skulle samarbete bli bättre, man skulle kunna diskutera och faktiskt jobba tillsammans, då man inte behöver oroa sig för betyget. Man får G bara man samarbetar och lämnar in en produkt. För var det inte det som var meningen med arbete från första början, att jobba i grupp och samarbete, detta snarare än slutprodukten? Det här med grupparbete har gått över styr i skolan. Vissa lärare tror att det är så bra, att alla får ut något av det medan det i själva verket är så att en gör allt och de andra glider med. Lärarna i fråga säger att de märker det, att de ser vem som gör vad men så kan det inte vara. Var det så, så skulle man inte sätta ett betyg på ett arbete utan flera efter antalet elever som jobbat med det. Hur ofta sker då detta? Aldrig skulle jag vilja påstå. Det är ett betyg som setts, ett betyg som alla får dela på, även om en person har gjort 80 % och en annan 20 %. Men detta spelar kanske ingen roll, för slutprodukten säger ju MVG så då ska alla ha det, även om en person kanske inte presterat mer än G. Där har betyget än en gång satt stopp för ett eventuellt perfekt samarbete. Den ena eleven vågar inte riskera sitt betyg och därför gör den allt själv. Det andra personen i gruppen kanske är jätteduktig men behöver lite mer tid, tid som i skolan inte finns och tid som den ambitiösa inte vågar riskera. Hur ska man då sammanfatta grupparbete? Visst det är en bra arbetsform, så länge alla är på samma nivå och vill nå samma betyg. Skolan måste strunta i om en grupp får en mindre bra slutprodukt och en annan en excellent så länge samarbetet fungera. Man måste helt enkelt dela in grupperna rättvist och efter ambitionsnivå. För det är ju, som sagt, samarbetet i sig som var meningen med arbetet, eller det var i alla fall tanken från allra första början med grupparbete.

Kommentarer
Postat av: ida ? jo jag

helt rätt hjärtat, håller helt me !
/ i

2008-06-02 @ 18:16:35
URL: http://www.plantinida.blogg.se
Postat av: nån

WOW! I just hit a WALL of text! Its like the great fucking wall of china over here.

Hört talas om styckesindelning?

2008-06-04 @ 01:17:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0