Tala ur skägget!

Varför är det så jobbigt att tala inför andra, varför sjunker man ner på en så låg nivå. Jag säger inte att det är jag som känner så men jag är bergis på att minst 50% av befolkningen har problem med redovisningar, föredrag etc. Varför är det så att man kan prata med sina klasskopmisar på vanliga raster och lektioner, men rösten börjar darra och man pratar ovanligt fort och tyst när man står längst framme och berättar något som man säkerligen tränat in och kan. Man har säkert text framför sig också, ifall man skulle trappa tråden, varför blir man så förbaskat nervös? Egentligen? Det är ju samma gamla människor, samma gamla blickar, samma gamla uttråkade kompisar som hört ens röst förut. Egentligen, jag säger inte att det är fel, men egentligen, varför är det så jobbigt? Man har ju ändå en fördel när man står där framme, för man har ju läst om ämnet och vet vad det handlar om, de som lyssnar har ju egentligen ingen aning, endel bryr sig blanka fan i det också. Är det läraren som gör att händerna skakar, att bokstäverna på pappret fladdrar och röster skär sig? Är det för att lyssnarna lyssnar, eller inte lyssnar? Vad är jobbigast? När och varför är det jobbigt? Vem bär på svaret? Var finns svaret? Finns det något svar eller ligger det i människans natur? Är vi skapta så och har i såfall vissa fått en gåva att kunna tala inför andra, finns det något svar?

Skriven av: Ida Plantin

Kommentarer
Postat av: iza

brukar fundera över samma helvete

2008-01-22 @ 10:09:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0